AMP pro e-mail je venku. V Gmailu, Yahoo mailu, Outlook.com a Mail.ru. Revoluce e-mailu začíná.
Publikováno: 29.3.2019
O AMP v mailu se delší dobu mluvilo, nyní se stává realitou. Co můžeme čekat? Pravděpodobně revoluci e-mailu.
Text vyšel původně na autorově webu.
Od úterý je možné zobrazovat zprávy ve formátu AMP v Gmailu. To ale není všechno, přidávají se i další tři důležití světoví provozovatelé freemailu: Yahoo mailu, Outlook.com a Mail.ru.
AMP is powering a brand new way to do email with realtime information & in-line actions. Starting today, email providers including Gmail, Yahoo, Outlook and https://t.co/Ixfs2ZNi4Q are bringing #ampforemail to their users.
Learn more: https://t.co/Paf17Ne6vgpic.twitter.com/7ZYHLO4C9k— AMP Project (@AMPhtml) March 26, 2019
Gmail zatím nasazuje podporu jen pro webovou verzi na desktopu. Mobilní podpora bude následovat.
Každopádně – tohle je hodně důležitá zpráva. Pro e-mail i pro AMP. Že by konečně nastal ten začátek konce toho podivného přežitku devadesátých let – statických e-mailových zpráv?
V září 2018 jsem na Lupě psal, že AMP v e-mailech se týká vzdálenější budoucnosti. Ta ale v dnešní době nastává dost rychle, že ano?
Jednoduché interakce přímo v e-mailu
Připomínám, že formát AMP email přidává možnost zcela dynamického chování zprávy (říkejme jí spíše malá aplikace v e-mailu) – interaktivity nebo třeba automatické aktualizace obsahu.
AMP totiž podporuje skriptování. Ale nebojte, nemůžete vložit vlastní JavaScript, jen AMP skripty. Vyzkoušejte si to na Gmail AMP playground, takhle vypadá Hello world:
<!doctype html>
<html ⚡4email>
<head>
<meta charset="utf-8">
<script async src="https://cdn.ampproject.org/v0.js"></script>
<style amp4email-boilerplate>body{visibility:hidden}</style>
</head>
<body>
Hello, AMP4EMAIL world.
</body>
</html>
Podle návodu Create your first AMP Email si můžete tento příklad rozšířit na plně interaktivní AMP e-mail.
Možnosti využití jsou více než zajímavé, nejen pro prodej všeho možného, ale také z hlediska pohodlí uživatelů:
- Upozornění na komentáře z Google dokumentů už nemusí přicházet jako jednotlivé zprávy. Je možné všechny aktuální sesumírovat do jedné a uživateli umožnit je rovnou vyřešit z inboxu.
- V newsletteru s nabídkou hotelů je možné rovnou prohlédnout detail hotelu.
- Ve zprávě od Doodle lze přímo potvrdit konkrétní termín.
Sečteno, podtrženo: Znamená to přesun jednoduchých interakcí z webu přímo do místa, kam chodí upozornění, tedy do e-mailu. Tedy to, co se děje už jinde – v notifikačních centrech Androidu nebo iOS.
Technikálie
Je to vlastně jednoduché. AMP verze se pošle jako text/x-amp-html
podobně jako HTML e-mail v rámci multipart/alternative
MIME typu.
Myslím, že je čas začít AMP pro e-maily studovat a zkusit použít.
Pozn. redakce: Podobně jako to dnes řešíme u HTML emailů, i zde je třeba pamatovat na příjemce bez podpory AMP (a těch bude minimálně zpočátku většina). Vždy posílejte i textovou variantu. Případně všechny tři varianty, pokud chcete:
Další odkazy
- Úvod do AMP v mém seriálu na Lupě
- Nová dokumentace celé rodiny technologií AMP
- Jak AMP chrání rychlost před webaři