CSS pravidla any-pointer a any-hover
Publikováno: 21.2.2020
CSS pravidla @media any-pointer a any-hover slouží k detekci přesnosti a typu ovládání. Ukážeme vám, jak na ně.
Text vyšel původně na webu autora.
Kromě toho, že se koncová zařízení pro prohlížení webových stránek liší rozměry obrazovky (například od cca 4″ mobilů po 50″ televize), odlišují se také způsobem ovládání. Zjednodušeně se weby ovládají:
- myší,
- dotyky prstů,
- dotykovým perem (stylusem)
Některá zařízení navíc umožňují způsoby ovládání kombinovat – typicky notebooky s dotykovou obrazovkou nebo tablet s připojenou myší.
Pro případné odlišení ovládacích prvků pomocí CSS v závislosti na schopnostech ukazatele byla zavedena @media
pravidla any-*
.
Test podpory
Podpora v prohlížečích any-pointer a any-hover k dnešnímu dni:
Samostatná živá ukázka – rozlišení dotykového zařízení a ovládání myší. (V podporovaných prohlížečích budou některá z políček zelená v závislosti na dostupných způsobech ovládání.)
Zápis
@media (any-hover: hover) {
/* zařízení je schopno :hoveru */
}
Pravidla any-*
se dělí na hover
(najetí) a pointer
(ukazatel).
any-hover
První pravidlo dokáže detekovat, jestli je zařízení schopno :hover
u.
@media (any-hover)
- Zařízení dokáže nějak hover vytvořit.
@media (any-hover: none)
- Hover není podporován.
@media (any-hover: on-demand)
- Hover je možné vyvolat, byť komplikovanějším způsobem. Typicky mobilní prohlížeče vyvolávají
:hover
po delším podržení prstu. @media (any-hover: hover)
- Zařízení nemá žádný limit ve vyvolávání hoveru. Typicky počítač/notebook/tablet s myší.
any-pointer
Pravidlo any-pointer
slouží k vytvoření podmínky na přesnost ukazatele.
@media (any-pointer)
- Zařízení má nějaký ukazatel.
@media (any-pointer: coarse)
- Přesnost ukazatele není nic moc (coarse je anglicky hrubý). Týká se zejména ovládání prsty u dotykových obrazovek (mobily, tablety, …).
@media (any-pointer: fine)
- Ukazatel je velmi přesný. Typicky ovládání myší na desktopu/notebooku.
hover
Existuje ještě pravidlo hover
bez any
:
@media (hover: hover) {
/* primární ovládání umí hover (myš/touchpad) */
}
@media (hover: none) {
/* primární ovládání neumí hover (dotyková obrazovka) */
}
Dle specifikace by hover
mělo znamenat, že primární ovládání umí hover, zatímco any-hover
, že nějaký způsob ovládání umí hover.
V praxi se mi nepodařilo zpozorovat rozdíl.
Detekce dotykové obrazovky
Asi nejzajímavější využití any-hover
a any-pointer
je detekce dotykového způsobu ovládání, které je jinak obtížně proveditelné.
Jde sice provést něco jako:
if ('ontouchstart' in window) {
// podporuje dotyky
}
Ale to skončí positivně i na noteboocích s dotykovou obrazovkou, kde je připojena myš / dostupný trackpoint nebo touchpad.
Detekovat :hover
by se zase nabízelo například při onmousemove
. Tuto událost ale z důvodů kompatibility provádějí i dotyková zařízení. Při tapnutí se vyvolají následující události v uvedeném pořadí:
- touchstart
- touchmove
- touchend
- mouseover
- mousemove
- mousedown
- mouseup
- click
Nabízí se tak pro určení hoveru na stránce poslouchat pohyb myši (mousemove
) a v případě, že nejde o pohyb mezi touchstart
a click
, považovat zařízení za schopné hoveru.
Detekce
Samostatná živá ukázka – detekce podpory dotyků a hoveru v JavaScriptu.
Hlavní problém této detekce je v tom, že se provede až v okamžiku, když návštěvník pohne myší.
Další odkazy
- Dev.Opera: Opera 28 released
- Dev.Opera: Interaction Media Features and their potential (for incorrect assumptions)
- Frontendisti.cz: Detekce dotykové obrazovky
- CSS specifikace: any-pointer and any-hover
- ‚any-pointer‘ and ‚any-hover‘ Media Queries Sample