Jaké bylo WebExpo 2017
Publikováno: 25.9.2017
Tady jsou moje zápisky z několika témat, která mě zaujala.
Pátek – 22.9.2017
What if I told you that HTTP can be fast?
Tomas Della Vedova mluvil o frameworku Fastify, jak se jim podařilo dosáhnout neuvěřitelné rychlosti a překonat ostřílené frameworky jako Hapi nebo Express, a překonat dokonce i novější a mnohem modernější, jako je Koa nebo Restify. De fakto vzali každou funkcionalitu, kterou bys od frameworku očekával, a našli nejrychlejší možné řešení. Přepsali tak například Router, používají vlastní serializaci JSON, a nebo v hlavním vlákně nepoužívají closure.
Marketingová automatizace, aneb proč to ještě neděláte
Jan Kalianko nejprve z různých zdrojů zjišťoval, co se marketingovou automatizací vlastně myslí. Dospěl k tomu, že spojuje personalizaci, komunikaci a propojení kanálů. Je to tedy komunikace napříč všemi kanály. Marketingová automatizace může mít různý účel: cross sell, up sell, opakované nákupy, zkrácení doby mezi nákupy, nebo zrychlení nákupního rozhodování při výběru.
Funguje na základě vstupů (analytika, CRM, ERP, sociální sítě, eshop/web, e-maily, SMS, notifikace,…). Uživatel prochází sérií činností a podmínek, na základě kterých si ho pak segmentujete. Základem je identifikace uživatele. Informace ukládáte anonymně, a teprve po identifikaci se přiřadí k uživateli. Uživatele můžete dále scórovat – dávat jim body za různé činnosti (přihlášení, vložení zboží do košíku…).
Marketingová automatizace není akviziční věc. Pracuje s uživateli, kteří u nás už někdy byli. Zákazník je vždy v nějaké fázi a podle toho upravujeme obsah, který mu nabízíme.
Case SurviveJS – Bootstrapping a personal lifestyle business
Juho Vepsäläinen je autor dvou knih o Javascriptu (Webpack a Reack). Mluvil o tom, jak se dostal k psaní od jednoho komentáře k prvnímu tisíci. Jak se snažil svou knihu prodat, jak začal cestovat, jak se mu podařilo vytvořit kolem sebe komunitu. Jak byl bezradný, když otevřel stránku https://webpack.github.io/ a uviděl otáčející se kostku, graf a kód, který mu nic neříkal. Jak díky psaní změnil (refaktoroval) svůj život od nolife to life. Zároveň byla jeho přednáška malým kurzem finštiny.
Nábor v IT firmách? Jde to i bez ninjů
Roman Hřebecký se odkazoval se na teorii Tribal Leadership, která rozlišuje pět typů lidí, podle jejich pocitu ze života, jak se cítí: Despairing Hostility (život je naprd), Apathetic Victim (můj život je naprd), Lone Warrior (já jsem skvělý a ostatní ne), Tribal Pride (my jsme skvělí a ostaní ne), Innocent Wonderment (život je skvělý).
Podle tohoto dělení lze kategorizovat nejen lidi, ale i firmy. Firmy většinou fungují jinak, než říkají na pohovoru. Když lidi nalákáte na 4. typ, ale realita je slabá 2, lidi vám zase odejdou. Když se naopak podceníte, tak to také není dobře. Budete vybírat z příliš mnoha příliš nerelevantních uchazečů. Tip: Připravujte uchazeče na on-boarding, ať je jakýkoliv. Jakým jazykem budete k uchazečům mluvit, takové přilákáte.
Zkracování feedback loop, aneb jak se vyhnout problémům při vývoji software
Ondřej Mirtes pomáhá firmám k lepšímu software. Programuje a zároveň je pro něj důležitý produkt. Vysvětloval, proč přístup Pojďme to přepsat od nuly není ideální, protože musíme znovu napsat, co už fungovalo. Nějaký čas budete jen dohánět původní produkt. A není jisté, že bude fungovat lépe.
Další postřehy z přednášky: Zkraťte interval mezi releasy. Čím jsou častější releasy, tím roste kvalita software. Čím déle se čeká ne feedback, tím je větší šance dělat něco, co nikdo neocení. Nejcennější feedback je z produkce. Release je proces, ne projekt. Dělejte levné experimenty namísto drahé analýzy. Nedělejte specifikace, uživatel ocení spíš inkrementální vývoj. Změny je možné dát nejprve jen pár lidem.
Inside The Chinese Electronics Markets – How I Built My Own iPhone and Other Adventures
Scotty Allen je Youtuber (kanál Strange Parts), který si postavil vlastní iPhone, a teď se mu podařilo do iPhone 7 naimplementovat Headphone jack, který Apple odstranil. Bylo to tak říkajíc uplně mimo obor, ale užil jsem si to, Scotty fakt zaujmul.
Sobota – 23.9.2017
Co má umět vývojář, aby mohl sebrat SEO specialistům práci
Pavel Ungr se věnuje SEO, a 10 let se s vývojáři hádá. Přednáška byla určena pro vývojáře, ať už backend nebo frontend. Kdyby vývojáři dělali svojí práci správně, nebyli by SEO konzultanti potřeba ;-) Část vývojářů o tom přemýšlí, ale velká část považuje SEO téměř za zlo. S těmi Pavel spolupracovat nechce. Každý vývojář by podle něj měl umět vše, co je na SEO technické.
Mezi klíčové znalosti řadí: chápat u robotů rozdíl mezi procházením (follow) a indexací, meta robots vs. robots.txt, vědět jak si roboti (ne)poradí s javascriptem, proč není dobré vyhledávač zahltit nedůležitými věcmi, jak správně řešit stránkování (na 2. a další stránku dát noindex+follow), k čemu slouží kanonizace URL a k čemu ne, správně přesměrovávat, vědět kde používat zákaz indexace a kde zákaz procházení.
Používat sitemap, vědět že existuje také obrázková sitemap a video sitemap. Obrázkovou a video v Čechách moc webů nevyužívá, což je škoda. Dále vědět, že obtěžující popupy Google od začátku roku penalizuje. A že není dobré omezovat přístup robotů k CSS/JS, jinak vám mohou snížit rank za nečitelnou responsibilitu.
Jak zkrotit technologický dluh pod tlakem businessových výzev
Ondřej Mysliveček z LMC vysvětloval, že technologický dluh je něco, čeho se nikdy nezbavíme, ale musíme s tím bojovat. Proč se technologický dluh zvětšuje: neúprosná konkurence, stále nové technologie nebo nové verze existujících, byznys často nemá pochopení pro nutnost technologický dluh řešit.
Jak to řeší v LMC: Mají kromě byznys cílů i cíle technologické. Používají agilní vývoj. Mají produktové týmy, které mají individuální cíle. Produkťáci původně nebyli např. zvyklí releasovat často. Ale když je přesvědčili, už by se zpět nevraceli. LMC momentálně dělá asi 10 releasů denně. V počátcích to byly 3 releasy za rok.
Hlavní koncepty, které jim pomohly: Mají technologickou strategii jako cíl, na kterém se všichni shodnou. Mají technologickou platformu (seznam používaných technologií, jak je používat, metodiky a procesy). Mají technologický backlog, který definuje technologickou cestu. Obsahuje pouze ty větší technologie, které zasáhnou více týmů.
Mají archboard – něco jako rada starších (nejseniornějších vývojářů), schází se jednou za 14 dní, a každý může přednést návrh na technologickou změnu. Každý tým má v radě starších jendoho zástupce. Mají kvartální prioritizaci technologického backlogu. Hlasuje se o prioritách na další kvartál, a obvykle se vyberou 3 důležité změny. Dříve měli velké oči, a pouštěli se do mnoha změn, a pak měli problém je dotahovat do konce.
A practical guide to launching a bot
Božena Řežábová vede společnost Gamee a tvrdí, že v r. 2020 bude 80 % komunikace člověk × bot. Bude to zejména v oblastech typu travel agent, zdravotní poradce, bankéř, zábava/hry, lektor, životní kouč… Následovala přehlídka existujících botů v chatech.
Tipy, jak postavit bota: Zvolte, kde chcete bota spustit (celosvětově, kontinent, konkrétní země). Důležitý je první dojem – 73 % lidí nepoužije bota znovu. Personalizace je důležitá. Navrhněte správné flow komunikace. Pomozte lidem začít. Připomínejte se opatrně. Používejte jen důležitá data. A prostě to zkuste.
Závěr
Nemám srovnání s loňským WebExpem, ale na letošním mě zaujala délka přednášek. Standardní délka byla 40 minut, kratší přednášky 20 minut. Pak vždy byla 20 minut pauza. Mě osobně to vyhovuje víc než přednášky dlouhé hodinu nebo i víc. Další zajímavost byla, že součástí přednášek nebyla diskuze. Ta byla řešena tak, že přednášející byl po přednášce k dispozici na místě zvaném speakers corner, kde jste s ním mohli diskutovat. Přednášky byly doplněny mnoha atrakcemi, jídla a pití bylo dost, a k tomu dvě skvělé after party.