SEO není nutné pro všechny weby, říká překvapivě SEO konzultant
Publikováno: 23.5.2018
SEO je dnes již samozřejmostí při budování online marketingu. Není však nutné řešit ho u všech webů.
SEO je velmi univerzální oblast marketingu a na jeho tvorbě se podílí mnoho lidí, kteří přijdou do styku s webem. Nutnost mít řešené SEO si v poslední době uvědomují nejen tvůrci webu, ale i klienti, kteří již SEO začleňují jako požadavek u tvorby webu a stává se nedílnou součástí online marketingu. Lidé si myslí, že je SEO vhodné pro všechny weby – od malých začínajících projektů až po velké hráče v online businessu. Je to téměř pravda, tvrdí Michal Kuchař, majitel SEO agentury SEOlight s.r.o., jsou však výjimky.
Je zajímavé slyšet od člověka, který provozuje online agenturu s cílením převážně na SEO, že není pro všechny weby nutné.
Ano, připouštím, že to může být zvláštní, ale je to pravda. Tato část webů je velmi malá a SEO stále velká část webů potřebuje. Máme tedy stále co dělat.
Které typy webů tedy SEO nepotřebují?
Jedná se například o weby psané ve Flashi, kde mají vyhledávače omezené možnosti na získávání informací o webu. Zde musím podotknout, že těchto projektů je již velmi málo. S ohledem na bezpečnost tohoto řešení a stále více narůstajících problémů se zobrazením samotného obsahu v moderních prohlížečích, se nové weby založené na této technologii téměř netvoří.
Dalším příkladem mohou být weby nebo části webů, které nejsou veřejně přístupné. Jedná se především o stránky dostupné jen pod přihlášením – zde nemá vyhledávač možnosti indexace obsahu. Ovšem tyto weby často mívají více úrovní, kdy první může být pro vyhledávač viditelná a SEO lze řešit.
Problém je tedy ve čtení obsahu vyhledávačem?
Po technické stránce ano. Nalezneme ovšem i mnoho dalších případů, kdy SEO nemá pro klienta velký význam nebo je zbytečným luxusem.
Které weby to například jsou?
Tento segment webů nelze přesně definovat, ale pokud se vrátíme k samotné podstatě fungování vyhledávačů, lze část webů určit. Záleží na tom, s jakými uživateli vyhledávače pracují.
Na jedné straně je dotaz uživatele, na druhé straně je výsledek. Tento princip perfektně funguje, pokud se dotaz, který uživatel zadá a výsledek, který nabídne vyhledávač, shodují. Vyhledávače pracují s relevancí dotazů čím dál lépe, a proto i konverzní poměry jsou velmi vysoké s porovnáním jiných typů marketingu.
Problém však nastává, pokud neexistuje relevantní dotaz, pro zjednodušení řekněme „poptávka“. Pokud klient nabízí unikátní produkt, po kterém ale není poptávka, SEO nemá cenu řešit. Tento klient by se měl spíše zaměřit na vytvoření takové poptávky.
Je to vlastně logické. Který typ marketingu byste v tomto případě doporučil?
V tomto případě jsou ideální volbou různé PR články a videa, které jsou umístěné v prostoru, kde se pohybuje cílová skupina.
Vyjmenoval jste skutečně malou část. Co zbytek?
SEO berte jako soubor různých služeb na webu a kolem něj, které by měly být vždy individuální. Každý web i klient jsou jiní. Každý má jiné potřeby. Cílem SEO konzultanta by mělo být pochopení konceptu nejen samotného webu, ale i businessu. Jen dle bližšího pochopení lze navrhnout strategii, která bude dle finančních možností a dle očekávání klienta.
Je to tedy o penězích. Jaké jsou minimální částky?
Neřekl bych, že se to dá tak jednoduše shrnout. Ano, peníze jsou důležitou částí, ale můžeme pracovat pro web v rozpočtu 2000 Kč/měsíc, ale i 20 000 Kč. Výsledek bude samozřejmě jiný.
V čem je tedy rozdíl?
Zde se opět vracíme na začátek, a to k pochopení smyslu webu či samotného businessu. Před tím, než stanovím klientovi rozpočet, je pro mě důležité pochopit jeho priority, očekávání a více se dozvědět o jeho podnikání. Klienti často předkládají na svých webech více služeb, které nabízejí, a své služby prezentují jako celorepublikové.
A to je chyba?
Chyba to vyloženě není, ale pro řešení SEO potřebujeme mít bližší informace. Pokud tedy klient nabízí čtyři typy služeb, kdy ho jedna živí z 80 % a ostatní má spíše jako doplněk, je pro něho zbytečné utrácet vyšší částky za rozpočet, pokud bychom se cílili na všechny služby.
S tím souvisí i lokalita. Pokud klient nabízí služby, u kterých je nutné dojíždět k zákazníkovi, je logické, že by se měl zacílit spíše na své okolí. Pokud jedete za zákazníkem přes půl republiky, nemůžete mu logicky nabídnout stejnou cenu a stejně rychlou odezvu jako klientovi, který bydlí poblíž vaší firmy.
Co tedy doporučujete?
Opět je to hlavně na pochopení klientových preferencí a vysvětlení si jeho očekávání. Pokud klient plánuje expanzi, je vhodné využít maximálního potencionálu a řešit všechny služby a cílení na celou ČR. S tím jsou však spojené vyšší náklady.
Naopak pokud klient takové ambice nemá, je pro něj mnohem výhodnější zaměřit se jen na služby, které jsou pro něj primární, stejně tak na lokalitu. Získá tak nižší cenu a vyšší konverzní poměr.